Het keukentafelgesprek

Algemeen

Hebt u hulp of ondersteuning nodig, dan hangt het van uw persoonlijke situatie af of u dit via de gemeente kunt krijgen en hoe dit er precies uitziet. De Wmo-consulenten van de gemeente gaan daarover graag met u in gesprek. We noemen dit een keukentafelgesprek.

Wat u kunt verwachten tijdens het gesprek met de Wmo-consulent

Het gesprek met een Wmo-consulent van de gemeente vindt meestal bij u thuis plaats. De Wmo-consulent van de gemeente bespreekt met u:

Hoe u het gesprek met de Wmo-consulent kunt voorbereiden

  • Denk na over wat u nog wel goed kunt en waar u ondersteuning voor nodig hebt.
  • Denk na of er mensen in uw omgeving zijn die u kunnen helpen.
  • Denk na of u het prettig vindt om iemand mee te nemen naar het gesprek.
  • Zorg dat u uw identiteitsbewijs bij de hand hebt.

Wat er na het gesprek met de Wmo-consulent gebeurt

Na het gesprek met de Wmo-consulent, ontvangt u een verslag van uw situatie. Dit verslag is gemaakt op basis van dat gesprek en het onderzoek. In het verslag staat of u voor hulp vanuit de Wmo in aanmerking komt. U kunt daarna de officiële aanvraag doen. Soms wordt de aanvraag al tijdens het gesprek geregeld. 

U hebt dan 2 keuzes: 

  • de gemeente regelt deze hulp voor u (zorg in natura) of 
  • u hebt een goede reden om hier van af te wijken en deze hulp zelf in te kopen met een persoonsgebonden budget (pgb). Een persoonsgebonden budget is een geldbedrag waarmee u zelf hulp, ondersteuning of een hulpmiddel kunt inkopen.

Het kan ook zijn dat u het advies krijgt om geen aanvraag te doen of dat een aanvraag niet nodig is omdat er een andere oplossing gevonden is.

Als u ondersteuning vanuit de Wmo ontvangt

De gemeente wil graag weten hoe u hulp en ondersteuning vanuit de Wmo ervaart. We onderzoeken dit op 3 momenten. U ontvangt daarvoor een vragenlijst per post van SDO Support. De vragenlijst wordt anoniem behandeld en verwerkt. De resultaten van dit onderzoek gebruiken we voor het verbeteren van onze dienstverlening.

Contact met Wmo-consulent en afspraak maken

Voor vragen of het maken van een afspraak kunt u telefonisch contact opnemen met de Wmo-consulenten van het Wmo-loket. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 08.00 tot 12.30 uur via 14 0578 (toets 1).

Melding ondersteuningsvraag doen

We vinden het fijn als u eerst belt, maar u kunt uw vraag voor ondersteuning ook online doen.

Ondersteuningsvraag melden