Inbreng omwonenden bewonersavonden Centrumring Epe
Op deze pagina leest u de reacties en ideeën van omwonenden over de plannen voor de Centrumring in Epe. Deze zijn besproken tijdens de bewonersavonden. Bij elk punt ziet u eerst de opmerking of vraag van een inwoner. Daaronder staat het antwoord van de gemeente.
Processtap verwerken: korte, middellange en lange termijn
De inbreng van beide bewonersavonden en de ideeën per e-mail zijn hieronder verwerkt. De plannen voor de korte, middellange en lange termijn werken we verder uit. Tijdens de bewonersavonden lieten we op een informatiepaneel de processtappen zien. Die stappen zijn:
- verkennen
- bewoners
- verwerken
- raad
- vervolg
We zitten nu in processtap 3: verwerken.
Algemene aandachtspunten
- De kruising Hoofdstraat - Korte Kuipersweg ontbreekt in dit onderzoek, graag toevoegen.
- Dit deel wordt vanuit een ander project - Hoofdstraat-Zuid - meegenomen.
- Begin met verbeteringen, zoals 30 km/uur, zebra. Daarna meer maatregelen.
- We zijn de inbreng van direct aanwonenden van beide bewonersavonden Centrumring aan het verwerken in korte, middellange en lange termijn. Daarbij maken we ook de keus hoe en op welke wijze we omgaan met de invoering van 30 km/u en de realisatie van zebra's.
- Goede plannen.
- Rotonde bij Van Ouds: lantarenpalen/verlichting op auto’s gericht in plaats van fietsers/voetgangers. Gevaarlijke kruising Hoofdstraat.
- De rotonde wordt momenteel beoordeeld op deze punten.
- Visuele versmalling door bijvoorbeeld plaatsen van hagen om de snelheid af te zwakken.
- We gaan onderzoeken (in overleg met medewerkers Groen) of dit gerealiseerd kan worden, onafhankelijk van de planning van de herinrichting.
- Kruising Lohuizerweg - Beekstraat ontbreekt, kan dit toegevoegd worden
- We willen dit deel toevoegen en zijn voornemens hier op middellange termijn een actie op te kunnen uitvoeren.
- Te hoge snelheid is het meest genoemde onderwerp met de wens deze zo snel mogelijk aan te passen naar 30 km/uur.
- We bespreken welke maatregelen ingezet kunnen worden op de korte, middellange en lange termijn. Uiteindelijk zal dit ook in overleg moeten met bewoners en belangenorganisaties voor de specifieke invulling.
Deelgebied 1
Hardenbrink
- Hopelijk gaan de meeste verordeningen door. De ringweg 30 km is prima! Een zebrapad om veilig over te steken en groen in Epe heel belangrijk. Vrachtwagens en de tracktoren niet meer door de ringweg.
- We bespreken over het geheel van de Centrumring waar veilige oversteekplekken gemaakt kunnen worden en welke uitvoering daarbij past, middellange en lange termijn. Essentieel is dat de inrichting hier ook op aangepast wordt. De route vrachtverkeer en landbouwverkeer staat gepland op lange termijn. Wel volgt hier onderzoek naar, dat staat gepland op korte termijn. Gebruik vrachtwagen en tractoren: op korte termijn staat hiernaar een onderzoek gepland.
Korte Kuipersweg
- Snelheidsmeter ter hoogte van lantarenpaal in de parkeerplaats Jumbo (Korte Kuipersweg). En ga eens controleren op snelheid (weekenden).
- Controle op snelheid willen we op korte termijn inzetten.
- Graag het kruispunt van de Hoofdstraat/Korte Kuipersweg meenemen in dit plan. Dit is ook onoverzichtelijk.
- We nemen dit punt mee in het project Hoofdstraat-Zuid.
- Op A50 vrachtverkeer afslag noord naar zuid verwijzen Industrieterrein. Op kruising met Korte Kuipersweg rechterdoor Industrieterrein. Oversteek fietsers Hoofdstraat met Korte Kuipersweg een bordje “fietsers hebben voorrang’ aangeven, kosten minimaal.
- We willen deze punten graag op korte termijn aanpassen. Oversteek fietsers Hoofdstraat: dit voorstel wordt meegenomen in onderzoek kruising op korte termijn.
Kuipersweg
- Korte Kuipersweg bij overgang in St. Jorisweg: snelheid eruit door optische aanpassingen (meer groen, kronkelen van de St. Jorisweg). Daar is wel wat ruimte, omdat aan beide kanten een strook gras ligt. Verhoging van drempels helpen wel, maar degene die bekend is met de omgeving weet precies hoe hard hij/zij kan rijden, doorgaans is dat te hard. Algemeen: meer groen!! (ook richting Emst) maak de entree van het dorp iets vriendelijker. Epe ligt op de Veluwe, doe het dorp eer aan, maak het groener. Dat geldt ook voor het groene lint, aan de Gildeweg bij de Gildeschool worden alleen bomen gekapt, maar ik zie daar geen nieuwe aanplant!!! Algemeen: graag tempo in alle plannen.
- Met dank voor de suggesties. Dit wordt t.z.t. opgepakt bij het uitwerken van het ontwerp en we bekijken de mogelijkheden in het Groenplan.
Sint Crusiusweg
- Bomen ter plaatse van Sint Jorisweg vervangen door andere soort bomen. Met regelmaat verstuur ik een e-mail met foto van plaatselijke tegelophogingen (meerdere keren per jaar). Dit wordt veroorzaakt door wortelgroei van het boomtype. Gemeente reageert hier onmiddellijk op en zorgt voor reparatie. Dit is telkens een compliment waardig. Mijn zorg is dat wij aan het begin van een seniorenwijk wonen waar veel mindervalide bewoners met of zonder rollator de Sint Jorisweg willen oversteken om de supermarkten te kunnen bereiken. De afloop bij stoepranden zijn prima aanwezig, maar de stoep met schuine tegels is voornamelijk het probleem!
- We vragen hierover advies bij het Groenbeheer.
Sint Jorisweg
- Veel tegen het verkeer in. Standaard elke dag wordt veel te snel gereden. Afkomstig van de Jumbo naar St. Jorisweg gevaarlijk punt om over te steken. Voor fietser van de Hoofdstraat oversteken om naar school te fietsen ook gevaarlijk punt. Veel elektrische fietsen waardoor snelheid van de fietsen bijna net zo hoog wordt als 30 km zone voor auto’s. Rekening houdend met vrachtverkeer dat ze de boel niet kapot rijden.
- Wij willen op korte termijn de verkeerstellingen Gildeweg-Hoofdstraat Zuid hierop nagaan.
- We zijn blij te zien dat er op de St. Jorisweg oversteekplaatsen komen voor voetgangers. Hopelijk blijven die in de definitieve plannen bestaan. Omvormen naar 30 km/uur is ook helemaal oké. Landbouwverkeer mijden op de ring! We hopen dat we het mogen beleven! Graag worden we over de voortgang op de hoogte gehouden.
- Op korte termijn willen we de bewegwijzering nagaan. Uitvoering en aanpak hierop volgt.
Stationsstraat
- 30 km/uur. Borden verplicht stoppen. Betere bewegwijzering. Meer controles: snelheid, parkeren (werkbusjes), geluidsoverlast. Geen drempels, Vrachtverkeer weren.
- De genoemde punten worden in het project onderzocht en het ontwerp wordt verder uitgewerkt.
Deelgebied 2
Oenerweg
- Markering is meegenomen afgelopen winter op een deel Oenerweg. Wegens weersomstandigheden kan de rode kleur, fietsstroken, pas later worden toegepast. Een goede looproute ontbreekt bij de Oenerweg. Trottoir ontbreekt op delen of is erg smal. Vrachtverkeer graag omleiden.
- Voor deze punten willen we een integrale afweging maken bij het oppakken/uitwerken van het ontwerp (de uitvoering betreft een langetermijnmaatregel). Voor het omleiden vrachtverkeer gaan we eerst onderzoek uitvoeren op korte termijn.
- Kruising Oenerweg/Kweekweg tot kruising Oenerweg/Stationsstraat. Korte termijn: 30 km/uur zo snel mogelijk toepassen, waardoor politie makkelijker kan handhaven.
- Hierin willen we de mogelijkheid 'werk-met-werk' onderzoeken. Op basis daarvan volgt een realisatie op middellange/lange termijn.
- Belijning fietsstroken gehele Oenerweg verbreden en de fietsstroken andere kleur asfalt toepassen.
- Ook dit punt wordt onderzocht op 'werk-met-werk' en hoe de fietsstroken uitgevoerd gaan worden.
- Langere termijn: drempels aanleggen op kruispunten, zodat de snelheid eruit gaat. Wegversmalling aanleggen.
- Dit zijn mogelijkheden die we in het geheel van de Centrumring willen onderzoeken (uitwerking ontwerp) en valt qua realisatie onder de lange termijn.
- Daarnaast is het fijn/een idee om geïnteresseerde op de hoogte te blijven houden van de voortgang en ontwikkelingen door bijvoorbeeld een nieuwsbrief. En altijd in contact te blijven met de direct aanwonenden.
- We hebben hiervoor een projectpagina Centrumring Epe gemaakt. Hierop is de laatste informatie te lezen, waaronder deze beantwoording op de inbreng.
- 1-richtingsverkeer Oenerweg voor vrachtwagens + trekkers.
- Dit wordt opgepakt in het onderzoek naar Vrachtverkeer en Landbouwverkeer.
- Voorrangskruising Oenerweg/Lange Veenteweg/Kweekweg, veranderen naar gelijkwaardige kruising of veranderen voorrangssituatie richting Lange Veenteweg-Kweekweg.
- Dit wordt ook opgepakt in het onderzoek naar Vrachtverkeer en Landbouwverkeer.
- Verhoogde fietspaden prima idee, uniforme fiets- + voetpaden richting dorp vanaf Woldyne.
- Veel te druk, dag en nacht racebaan! 30 km/uur. Eenrichtingsverkeer. Vrachtauto’s weren. Tractoren weren (ook dag en nacht, vooral ‘s nachts veel overlast)! Keihard rijden, je dreunt je bed uit.
- Dit wordt ook opgepakt in het verkeerskundig onderzoek naar de inrichting naar 30 km/u en de andere punten in het onderzoek naar Vrachtverkeer en Landbouwverkeer.
Deelgebied 3
Sint Antonieweg
- Veel tegenverkeer inrijden, mogelijk schuin parkeren voor de Nieuwe Antoniehof? Hardrijden met name in de avonduren. Laad- en losplek wenselijk bij Nieuwe Antoniehof?
- De punten over deze specifieke locatie: we gaan onderzoeken welke oplossingen hier mogelijk zijn. Het hard rijden: het is een algehele wens de snelheid te verlagen en te komen tot een aangepaste inrichting van de Centrumring.
- Stationsweg, Oenerweg, Sint Antonieweg gevaarlijk voor voetgangers die moeten oversteken zien niets, terwijl auto’s snel de bocht nemen.
- We gaan kijken of de oversteek gewijzigd kan worden, dit is qua uitvoering een langetermijnmaatregel.
- Fietser die rondweg rijdt moet duidelijker aangeven dat hij weg vervolgt.
- We willen in deze situatie bekijken of er meer duidelijkheid kan komen voor fietser en automobilist, dat de fietser de weg vervolgt. Middellange/lange termijn.
- Auto’s die van de Stationsweg komen rijden erg hard de Oenerweg op.
- Dit pakken we op in de algemene wens de snelheid te verlagen door te komen tot een herinrichting van de weg.
- Aansluiting Vlijtweg, Sint Antonieweg: grote vrachtwagens kunnen de bocht bijna niet nemen. Regelmatig gaan vrachtauto tegen de richting in op St. Antonieweg.
- Deze situatie willen we als geheel bekijken, welke inrichting passend is en werkt voor vrachtverkeer.
- Oversteek fietsers is lastig. Vlijtweg naar St. Antonieweg is te smal om te kunnen passeren. Vaak gedoe met automobilisten. Kruising Slathstraat - Antonieweg: gevaarlijk voor fietsers die vanaf de Julianalaan (stoplichten komen) auto’s kijken naar richting waar auto’s vandaan komen, zien fietsers van links over het hoofd. Op St. Antonieweg wordt erg hard gereden.
- Deze situatie willen we graag verduidelijken. We onderzoeken welke maatregelen we kunnen nemen op middellange en lange termijn.
- Auto's trekken op vanaf Stationsstraat en Oenerweg. Prachtige racebaan (geen drempels). Vlijtweg net voor benzinestation visueel te snel door bocht in de weg.
- Dit pakken we op in de algemene wens de snelheid te verlagen om te komen tot een herinrichting van de weg.
- Oenerweg wordt in overzichten niet aangegeven als toevoersweg, maar is dat zeker wel. Het zou mooi zijn als er een park, natuur speelplaats komt of groen langs St. Antonieweg. Waarschijnlijk terrein Gosschalk.
- Dank voor de suggestie, we bespreken waar we dit initiatief kunnen agenderen.
Deelgebied 4
Quickbornlaan
- Graag op de hoogte gehouden worden.
- Hiervoor is projectpagina Centrumring Epe gemaakt.
- Belangrijkste snelheid verlagen Quickbornlaan/Lohuizerweg i.v.m. school RSG Boskamp. Veel ouders/kinderen steken over. Paal?
- Geweldig, centrumring naar 30 km/u. Op Quickbornlaan wordt veel aan de weg geparkeerd door bezoekers Van Ouds. Dit belemmert het zicht om de weg op te gaan. Zorg voor eenrichting. En niet meer langs de weg geparkeerd kan worden bij lage bosjes.
- Er is door de omgevingsmanager contact opgenomen met VanOuds om de situatie te bespreken. We stellen voor op korte termijn een eenrichtingsbord te plaatsen.
- Verhoog niet de al zeer drukke rondweg met extra verkeer door nieuwbouw en eenrichtingsverkeer. Onderzoek of ontsluiting van Heerderweg naar de Meent ontsloten kan worden (ook voor de nieuwe bewoners). Maak het Centrum autovrij (Hoofdstraat).
- De ontsluiting van de woonwijken wordt bij elke ruimtelijke ontwikkeling beoordeeld. De voorkeursvariant die door de Raad is vastgesteld voor 't Slath is via de Heerderweg. Deze wordt momenteel uitgewerkt. Hiervoor zijn diverse varianten afgewogen.
Bloemstraat
- Graag veilige oversteek voetgangers ter hoogte van SBO van der Reijdenschool.
- Hiervoor is onlangs gezamenlijk met directeur SBO, verkeerskundige en omgevingsmanager geschouwd. Afspraken over het vervolg zijn gemaakt.
Lohuizerweg
- Kruispunt Lohuizerweg richting Beekstraat is onoverzichtelijk / gevaarlijke oversteekplaats fietsers, meermalen ongelukken gebeurd. Vrachtverkeer kan bocht niet nemen, verkeer Beekstraat moet wachten. Vrachtverkeer andere route? Net als trekkers?
- De oversteekplekken en de inrichting daarvan willen we bekijken op de gehele Centrumring, dit wordt middellange/lange termijn, omdat essentieel is dat de inrichting hierop wordt aangepast.
- ‘Aso verkeer’ gaat plankgas op Beekstraat richting ESSO.
- De algehele wens de snelheid naar 30 km/u te verlagen wordt opgepakt met als doel om te komen tot een heringerichte Centrumring.
- Rondweg Lohuizerweg: volgens jullie statistieken nu al drukste stuk rondweg. Grootste stijger verkeersdrukte + ‘t Slath + Boskamp + nieuwe ingang RSG: wordt nog gevaarlijker.
- De verkeersveiligheid en de toename van verkeer vormen onderdeel van de aanpak Centrumring Epe.
- Lohuizerweg: fietspad verlengen op de Lohuizerweg richting Quickbornlaan zodat jij bij de Polweg rechtdoor kunt rijden en niet de weg op. Tweede gedeelte Willem Tellstraat richting Lohuizerweg eenrichting
verkeer maken.- Op korte termijn nemen we dit in het onderzoek Burg. Van Walsemlaan-Willem Tellstraat mee.
- Woningbouw ‘t Slath leidt tot toename gebruik Centrumring. Worden er alternatieven voor ontsluiting ‘t Slath onderzocht? Is verlagen van de maximum snelheid naar 30 km per uur ook onderdeel van de maatregelen die op korte termijn 2025/2026 worden doorgevoerd? Wanneer dit niet het geval is, waarom niet?
- Er zijn voor de ontsluiting van 't Slath diverse varianten uitgezocht en de aansluiting op de Heerderweg is als voorkeursvariant door de Raad aangewezen. De uitvoering van 30 km/u en welke fasering hierin wordt opgenomen moet nog nader worden bepaald.
- 30 km zal niet veel verbeteren als er niet gehandhaafd wordt!! Bij 50 km ook al geen handhaving. Fietspad Lohuizerweg vanaf park, niet hoofdweg maar met voetpad achter de bomen!! Gelet op veel fietsers / fatbikes van scholieren op kruising Lohuizerweg / Polweg verkeerslichten! Geen verhoogde fietspaden, is zeer gevaarlijk voor de fietsers. Belangrijkste: Ringweg moet echt rond dorp dus niet door dorp. Dus nu geen onnodig geld uitgeven, meer visie op lange termijn.
- De te nemen maatregelen worden onderzocht op het geheel van de Centrumring en de inbreng van beide bewonersavonden.
- Ergernis: de motoren die vooral zaterdags en zondags knallen !! Graag verwijderen. Tip: zet her en der op de huidige rondweg flitspalen. Luisteren mensen beter naar en tref je ze in de portemonnee, helpt zeker!
- Flitspalen worden niet door de gemeente geplaatst en de opbrengst komt ook niet ten goede van de gemeente. Handhaving is een verantwoordelijkheid en bevoegdheid van de politie. Er vindt vanuit de gemeente overleg plaats om hiervoor aandacht te vragen.
- Tip: Rondweg veel ruimte maken waar het kan met het oog op de toekomst.
- Op deze locatie willen we in de totale aanpak bekijken wat er nodig is, dit is een langetermijnmaatregel.
Deelgebied 5
Beekstraat
- Kruising Weemeweg, wordt regelmatig tegen de rijrichting ingereden, dit maakt het erg gevaarlijk. Veel fietsers / scholieren. Hoofdstraat (vanaf Zeeman) wordt asociaal gereden, geen veilige oversteekplekken voor voetgangers. Kruising lijkt onduidelijk over voorrang.
- We willen bekijken op het geheel van de Centrumring hoe en waar de oversteekplekken kunnen komen. Daarbij is het essentieel dat er een goede inrichting komt.
- 30 km zone centrumring mee eens. Beekstraat voor ESSO wordt erg hard gereden vanaf de Quickbornlaan en richting Quickbornlaan. Als dit stuk nog drukker wordt dan complete file. Graag handhaving, zeker in de avond!
- De snelheid naar 30 km is een algehele wens en willen we oppakken. Handhaving gaat in overleg met de politie.
- Vooral in de avond na 19.00 uur rijden er meerdere (en vaak ook dezelfde) auto’s ontzettend en achterlijk hard! (stuk vanaf ‘t Stokertje / eendenvijver tot de bocht bij het bronzenfietsertje) 100km/u zeker! Oplossing en verzoek: maak een kleine drempel bij Top Service / Weemeweg, hiermee haal je de snelheid eruit.
- De snelheid naar 30 km is een algehele wens en willen we oppakken. Handhaving is een verantwoordelijkheid en bevoegdheid van de politie. Er vindt vanuit de gemeente overleg plaats om hiervoor aandacht te vragen. Of en waar we verkeersremmende maatregelen in kunnen zetten willen we op het geheel van de Centrumring bekijken, bij de uitwerking van het ontwerp.
- Positief dat er verandering komt. Handhaving (flitspaal/politie) die ook controleert. Nu is in de avond vooral Epe een racecircuit.
- De snelheid naar 30 km is een algehele wens en willen we oppakken. Handhaving is een verantwoordelijkheid en bevoegdheid van de politie. Er vindt vanuit de gemeente overleg plaats om hiervoor aandacht te vragen.
- Oversteek Beekstraat/Marijkeweg veiliger. Waarschuwbord Beekstraat richting Emmastraat voor de veiligheid van de fietsers. Allerbelangrijkste is handhaving, flexflits op snelheid en lawaai van de uitlaten beter dan 30 km/uur. Samenwerken met politie!
- De snelheid naar 30 km is een algehele wens en willen we oppakken. Handhaving is een verantwoordelijkheid en bevoegdheid van de politie. Er vindt vanuit de gemeente overleg plaats om hiervoor aandacht te vragen.
Emmastraat
- Graag blijf ik op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.
- Hiervoor kunt u terecht op de projectpagina Centrumring Epe.
- Allereerst snelheid naar 30, handhaving noodzakelijk, vracht (zwaar) verkeer weren, control op ‘straatraces’.
- De snelheid naar 30 km is een algehele wens en willen we oppakken. Handhaving is een verantwoordelijkheid en bevoegdheid van de politie. Er vindt vanuit de gemeente overleg plaats om hiervoor aandacht te vragen.
Willem Tellstraat
- Wat doet de mogelijke plaatsing van IKC Epe Zuidwest op de plek van de huidige Van de Reijdenschool? Zijn er gesprekken geweest bij 1 of meerdere scholen.
- Gesprekken met SBO is opgepakt rondom IKC en de oversteek met leerlingen richting gymlocatie.
Kaarten
Op de kaarten zijn aantekeningen gemaakt op deze punten:
- stuk looppad ontbreekt St. Antonieweg zuid
- Zandweg aansluiten St. Antonieweg bekijken
- veiligheid fietsers Slathstraat
- veel overstekende kinderen, kruising Loohuizerweg-Quickbornlaan
- wens ring buitenom te leggen: langetermijnonderzoek
- overstekende voetgangers bij de Beekstraat/Emmastraat: herinrichting hoofdstraat
- wens hagen plaatsen Quickbornlaan
- geen vrachtverkeer Diepenweg: opnemen in onderzoek
- ontbreken stoep: St. Antonieweg en Oenerweg bekijken
- drempels kruising Oenerweg onderzoeken (suggestie)
- vrachtverkeer over Kweekweg
- eenrichtingsverkeer vrachtwagens en tractoren
- voorrang Kweekweg - Oenerweg kruising omdraaien
- Diepenweg geen vrachtverkeer
- stoep: Stationsstraat, Oenerweg, St. Antonieweg
- oversteek mist Emmastraat – Beekstraat
- wens ring buitenom
- groen verwijderen: Quickbornlaan - Beekweg
- druk punt overstekende kinderen: Quickbornlaan - Lohuizerweg
- Prinses Julianalaan: veilig oversteken fietsers
- St. Antonieweg: schuin parkeren + laden/losplek
- Zandweg kruisend op St. Antonieweg
- Vlijtweg: wel/niet tweerichting houden?
- wandelpad St. Antonieweg
- zicht in de bocht Stationsstraat - St. Antonieweg