Legalisatie handtekening

U kunt uw handtekening laten legaliseren door uw gemeente. Tijdens een afspraak zet u een handtekening. Hier is een ambtenaar bij. Uw handtekening legaliseren is vaak nodig als u documenten naar het buitenland verzendt of als u iemand een volmacht geeft. U krijgt het document meteen mee bij uw bezoek aan het gemeentehuis.

Wat u moet weten

De legalisatie van uw handtekening verloopt als volgt:

  1. U maakt een afspraak om langs te komen in het gemeentehuis.
  2. U komt met het (ingevulde) document naar het gemeentehuis. 
  3. Tijdens de afspraak zet u een handtekening. Hier is een ambtenaar bij.
  4. De ambtenaar vergelijkt de handtekening met die op uw identiteitsbewijs.
  5. De ambtenaar zet een stempel en datum op het document en ondertekent het als de handtekeningen hetzelfde zijn.

Hoelang een gelegaliseerde handtekening geldig is, verschilt per instantie.

Meenemen

  • het document waarop u uw handtekening wilt zetten
  • een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
  • uw bankpas. U betaalt meteen tijdens de afspraak

Kosten

Een handtekening legaliseren kost € 10,80.