Reacties schouw met participatiegroep Herinrichting Hoofdstraat Epe 13 december 2024
Reacties, vragen en ideeën van de participatiegroep op de plannen voor het project Herinrichting Hoofdstraat Epe. Dit zijn alle reacties voor en tijdens de schouw op 13 december 2024.
Algemene reacties (over het hele plangebied)
- Voetgangers-oversteekplaatsen
- Reactie gemeente: we moeten in de ontwerpen rekening houden met de benodigde, veilige voetgangersoversteekplaatsen in de delen van het plangebied waar ook auto’s rijden.
- Kortste route auto is door het centrum!
- Reactie gemeente: de Centrumring is er om doorgaand verkeer langs het centrum te begeleiden. Door de afsluiting van de Hoofdstraat tussen de Pastoor Somstraat en Emmastraat duurt het via de Centrumring 1 minuut langer om van noord naar zuid te komen.
- Auto vertraagt nu de elektrische fiets (e-bike) / fatbike
- Reactie gemeente: de auto is ook een extra verkeersstroom. Daarnaast ontstaan er door het autovrij maken andere mogelijkheden om ‘snelle fietsers’ te vertragen door in de inrichting vertragende onderdelen aan te brengen en de voetganger centraal te zetten.
- Fietsers wel een beetje véél?
- Reactie gemeente: we bekijken of er delen van het plangebied zijn waarin we extra maatregelen treffen om de fietsstromen te verminderen of af te remmen. Dit wordt meegenomen in het vervolg van de participatie en het ontwerp.
- Denk aan voetgangers
- Reactie gemeente: het gemeentelijk mobiliteitsbeleid gaat uit van het STOP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Personenauto’s). Doel hiervan is dat de voetganger centraal staat. Dat gebruiken we ook voor de Hoofdstraat.
- Inrichting is afhankelijk van het verkeersbesluit. Je richt anders in, wanneer de Hoofdstraat en Markt autovrij zijn dan wanneer de auto te gast is
- Reactie gemeente: om die reden wordt eerst een voorkeursvariant voor verkeer vastgesteld, voordat we ontwerpen uitwerken en vaststellen.
- Omgevingsvisie en mobiliteitsvisie zijn richtinggevend. Daarin is voor inrichting van de openbare ruimte voor mobiliteit gekozen voor het STOP principe. Lopen en fietsen dus eerst
- Reactie gemeente: klopt. We gebruiken dit principe ook als uitgangspunt voor de herinrichting van de Hoofdstraat.
- Lopen:
- Let op Citydeal Ruimte voor lopen https://ruimtevoorlopen.nl
- Reactie gemeente: het mobiliteitsbeleid van de gemeente Epe sluit aan bij dit principe. Lopen staat voorop.
- Voetgangers prioriteit
- Reactie gemeente: het gemeentelijk mobiliteitsbeleid gaat uit van het STOP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Personenauto’s). Doel hiervan is dat de voetganger centraal staat. Dat gebruiken we ook voor de Hoofdstraat.
- Rekening houden met rollators en scootmobielen
- Reactie gemeente: bij de uitwerking van de ontwerpen nemen we dit mee. Het weren van de auto op delen van de Hoofdstraat geeft ook ruimte om dit goed toe te passen.
- Let op Citydeal Ruimte voor lopen https://ruimtevoorlopen.nl
- Fietsen:
- Fiets te gast met borden aangeven
- Reactie gemeente: onderdeel van verdere uitwerking in de ontwerpfase.
- Snelheidsremmende maatregelen voor elektrische fietsen
- Reactie gemeente: met de voorgestelde voorkeursvariant ontstaan er door het autovrij maken andere mogelijkheden om ‘snelle fietsers’ te vertragen door in de inrichting vertragende elementen aan te brengen en de voetganger centraal te zetten. Dit wordt in de ontwerpen verder uitgewerkt.
- Fiets te gast met borden aangeven
- Venstertijden voor bezorging ook in Hoofdstraat
- Reactie gemeente: bij een afsluiting van de Hoofdstraat blijft deze wel toegankelijk voor bezorgdiensten. Hoe en op welke momenten we dit mogelijk maken werken we in de ontwerpen en het verkeersbesluit uit.
- Er moet eerst een verkeersbesluit worden genomen. Zolang dat er niet is, is het naar onze mening nauwelijks mogelijk om min of meer gedetailleerde ideeën en voorstellen te opperen. Uit discussies met groepsleden bleek dat er zeer verschillende interpretaties zijn van wat een afsluiting voor autoverkeer precies inhoudt.
- Reactie gemeente: de voorgestelde voorkeursvariant is in lijn met deze opmerking.
- Wij zijn vóór volledige afsluiting van de Hoofdstraat over de volledige lengte vanaf de pastoor Somstraat tot aan de Emmastraat, plus de Markt vanaf de Verbindingsweg tot aan de Hoofdstraat
- De voorgestelde voorkeursvariant is in lijn met deze opmerking.
- Eventueel kan ook gekozen worden voor een halfjaarlijkse afsluiting tijdens het terrasseizoen (globaal vanaf Koningsdag tot eind oktober) als daarmee de besluitvorming zou kunnen worden versneld. Naar onze mening is een permanente afsluiting dan nog slechts een kwestie van tijd
- Reactie gemeente: dit is in de participatiegroep besproken als alternatief op de voorgestelde voorkeursvariant. Deze reactie geeft aan dat de voorkeursvariant de voorkeur heeft. Het meteen voorstellen van deze variant is de snelste manier om dit te realiseren. Wanneer bij het ontwerp rekening wordt gehouden met (tijdelijk) autoverkeer, moet er ruimte voor de auto worden gereserveerd. Als de straat later permanent wordt afgesloten, blijft deze inrichting bestaan of is een nieuwe investering nodig om het gebied opnieuw in te richten.
- Paaltjes die na 11:00 omhoog gaan zodat er geen autoverkeer door kan. Toegang alleen van 7:00 tot 11:00 uur
- Reactie gemeente: hoe en op welke momenten autoverkeer geweerd wordt en laden en lossen mogelijk gemaakt, is onderdeel van de verdere uitwerking van de ontwerpen en het verkeersbesluit
- Verkeersmaatregelen moeten handhaafbaar zijn
- Reactie gemeente: randvoorwaarde voor de herinrichting en het besluit over verkeer is dat het duidelijk is en dat het te handhaven is.
- Het centrum van Epe (in dit geval de Hoofdstraat) moet een aangenaam verblijfsgebied moet zijn voor alle gebruikers, voor ons met name de toerist en de eigen inwoners. Het gaat daarbij om de beleving. Er moet voldoende activiteit zijn (winkels, horeca, terrassen, evenementen, en dergelijke) in een veilige en aangename omgeving. Dat eerste moet geboden worden tot het zoveel mogelijk weren van het verkeer
- Reactie gemeente: we onderschrijven het doel van een aangenaam verblijfsgebied voor iedereen. Zoals ook als doel beschreven door de participatiegroep. Het weren van doorgaand autoverkeer kan daar een belangrijke bijdragen aan leveren. De voorgestelde voorkeursvariant is in lijn met deze opmerking
- Bereikbaarheid voor bevoorrading kan iedere ochtend plaatsvinden tot bijvoorbeeld 11.00 uur
- Reactie gemeente: bij een afsluiting van de Hoofdstraat blijft deze wel toegankelijk voor bezorgdiensten. Hoe, en op welke momenten, we dit mogelijk maken wordt uitgewerkt in de ontwerpen en het verkeersbesluit
- Hulpdiensten kunnen met behulp van een toegangskaart of vergelijkbare oplossing, 7 x 24 uur toegang krijgen tot de Hoofdstraat over een rijloper met een maximale breedte van 3,25 meter
- Reactie gemeente: de toegankelijkheid van het gebied voor hulpdiensten is een voorwaarde. Daar houden we rekening mee in het ontwerp.
- Let op: maak het dorp niet dood, maar houd het levendig door wat verkeer toe te staan. Zeker in de winter wordt het anders te stil
- Reactie gemeente: het doel is om het centrum aantrekkelijker te maken. Het afsluiten voor doorgaand autoverkeer levert daaraan een belangrijke bijdrage. Dat geeft meer ruimte voor een aantrekkelijke, groene inrichting en maatregelen om ook in de wintermaanden meer publiek te trekken. We nemen dat mee in de verdere uitwerking van de ontwerpen.
- Autoverkeer verbieden/beperken in Kerngebied Centrum (inzinkbare palen met tijdssloten voor laden lossen?)
- Reactie gemeente: de voorgestelde voorkeursvariant is in lijn met deze opmerking.
- Autoluw maken (houd rekening met laden en lossen) > nu ook geen functie anders dan doorrijroute.
- De voorgestelde voorkeursvariant is in lijn met deze opmerking. In de voorkeursvariant is als randvoorwaarde meegenomen dat laden en lossen mogelijk blijft.
Speciale aandachtspunten
- De Hoofdstraat vanaf het zuiden: vanaf de Centrumring moet een verkeersluwe Hoofdstraat beginnen, met een daarop aangepaste bestrating > Hoofdstraat vanaf Emmastraat naar het noorden
- Reactie gemeente: de voorgestelde voorkeursvariant is in lijn met deze reactie.
- Bij Jumbo gevaar voor de fietsers > Gruttersplein
- Reactie gemeente: deze reactie nemen we mee bij de uitwerking van de ontwerpen.
- Vanaf Zeeman tot aan Roberto en Cornelis dicht voor verkeer > Hoofdstraat tussen Emmastraat en Beekstraat
- Reactie gemeente: in de voorgestelde voorkeursvariant sluiten we dit gebied af. De Verbindingsweg en de parkeerplaats achter de Sternpassage blijven in dit plan wel toegankelijk voor autoverkeer.
- Straat naast de Jumbo geen auto's meer > Gildenweg
- Reactie gemeente: we willen de Gildenweg open houden. De Gildenweg is een belangrijke weg om vanuit het zuiden de parkeerplaats aan de Hoofdstraat - waar de Gildenweg op aansluit - te bereiken.
- Autovrije Hoofdstraat en markt vanaf Cornelis
- Reactie gemeente: in de voorgestelde voorkeursvariant sluiten we dit gebied af. De Verbindingsweg en de parkeerplaats achter de Sternpassage blijven in dit plan wel toegankelijk voor autoverkeer.
- Op Markt alleen bezorgend verkeer naar de Verbindingsweg > Markt en Verbindingsweg
- Reactie gemeente: om de parkeerplaats achter de Sternpassage bereikbaar te houden komt in de voorgestelde voorkeursvariant de afsluiting net voorbij de Verbindingsweg.
- Bevoorrading 3 winkels in Hoofdstraat noord: bezorgers aangeven dat dat niet met grote vrachtwagens kan. Rest kan via achterkant (Verbindingsweg) > Hoofdstraat tussen Markt en Pastoor Somstraat
- Reactie gemeente: bij een afsluiting van de Hoofdstraat blijft deze wel toegankelijk voor bezorgdiensten. Hoe en op welke momenten we dit mogelijk maken werken we in de ontwerpen en het verkeersbesluit uit. Uitgangspunt is dat bevoorrading waar dat kan zo veel mogelijk via de Verbindingsweg plaatsvindt.
- Hoofdstraat Zuid / Ringweg 30 km > Hoofdstraat tussen Emmastraat en Korte Kuipersweg
- Reactie gemeente: dit voorstel is onderdeel van het project Centrumring.
- Tussen Meidoornstraat en Honingpot een dubbelzijdig fietspad om te voorkomen dat fietsers óf links gaan rijden óf twee maal de Ringweg moeten oversteken > Hoofdstraat tussen Meidoornstraat en Hoofdstraat 124
- Reactie gemeente: in de ontwerpfase bekijken hoe we het fietsverkeer zo veilig mogelijk kunnen inrichten. Veilig oversteken, voor zowel fietsers als voetgangers, wordt daarin ook meegenomen.
- Scheuterplein openen / toegankelijker voor voetgangers en fietsers. Doorsteek vanaf Korte Kuipersweg voor auto's wel openhouden, maar versmallen > Gruttersplein, Korte Kuipersweg (buiten plangebied)
- Reactie gemeente: het Gruttersplein is onderdeel van het her in te richten gebied. Dus ook daar is het doel de voetgangers, gevolgd door fietsers centraal te zetten (STOP-principe). De Korte Kuipersweg valt buiten het plangebied en blijft toegankelijk voor auto’s.
- Deel Hoofdstraat tussen Emmastraat en Markt: autovrij, wel laden/lossen, voetgangersgebied, fietsers te gast > Hoofdstraat tussen Emmastraat en Markt
- Reactie gemeente: de voorgestelde voorkeursvariant is in lijn met deze opmerking.
- Afsluiting door 2 pollers, één ter hoogte van de Pastoor Somstraat en één direct na de Verbindingsweg. Deze Verbindingsweg blijft permanent open voor autoverkeer en ook het parkeerterrein tussen huisnummers 3 (De Poelier) en 4 (Robert Bos) blijft volledig bereikbaar. Naar onze mening zal de hoeveelheid autoverkeer op de Verbindingsweg nauwelijks toenemen > Hoofdstraat tussen Pastoor Somstraat en Emmastraat, Verbindingsweg
- Reactie gemeente: de voorgestelde voorkeursvariant is qua af te sluiten gebied in lijn met deze reactie. Hoe de afsluiting wordt gerealiseerd en gehandhaafd (bijvoorbeeld door pollers) werken we in de ontwerpfase uit.
- Wij pleiten ervoor om de rijrichting van de Parkweg om te draaien. Hierdoor kan alle verkeer van het Marktplein en de parkeergarage direct naar de rondweg worden geleid zonder dat hiermee de Stationsstraat wordt belast zoals nu het geval is. Dat vormt dan ook de reden dat de Verbindingsweg nauwelijks drukker zal worden zoals we hierboven al opmerkten > Parkweg (buitenplangebied) en Verbindingsweg
- Reactie gemeente: dit voorstel heeft invloed op de Centrumring. Om die reden wordt deze ingebracht en besproken in dat project.
- Hoofdstraat zuid en noord (Action tot Zeeman) voetgangersgebied. Dus geen auto's en geen fietsen > Hoofdstraat tussen Pastoor Somstraat en Emmastraat.
- Reactie gemeente: de voorgestelde voorkeursvariant is in lijn met deze opmerking.
- Bij Fleurop - fiets gevaarlijk > Ter hoogte van Hoofdstraat 115
- Reactie gemeente: in de ontwerpfase bekijken hoe we het fietsverkeer zo veilig mogelijk kunnen inrichten. Oversteekbaarheid, voor zowel fietsers als voetgangers, wordt daarin ook meegenomen.
- Bij de Piramide is het voetgangersgebied slecht > Ter hoogte van Hoofdstraat 120
- Reactie gemeente: bij de herinrichting wordt dit gedeelte ook meegenomen. Genoeg ruimte voor voetgangers is daarbij belangrijk.
- 'Parkeren voor vergunninghouders' op parkeerplaats achter oude bank (mogen dus ook op eerste stukje van de Markt) > Markt
- Reactie gemeente: alle parkeerterreinen in en rond het centrum blijven op dezelfde manier toegankelijk. Dat geldt dus ook voor dit parkeerterrein.
- Het horecaplein afsluiten voor verkeer > Markt
- Reactie gemeente: de voorgestelde voorkeursvariant is in lijn met deze opmerking, alleen stellen we voor de Markt (horecaplein) alleen tussen de Verbindingsweg en de Hoofdstraat af te sluiten zodat het parkeerterrein aan de Markt bereikbaar blijft.
- Nu te veel ruimte voor bevoorrading van klein aantal winkeliers via Hoofdstraat in plaats van Verbindingsweg (toegankelijkheid voor hulpdiensten staat niet ter discussie). Als een deel van het jaar openstelling voor gemotoriseerd verkeer blijft, zou dat leidend zijn in inrichting. Houd bij distributie het last mile principe aan, leveranciers niet met grote vrachtwagens tot iedere winkel, maar eerder ontvangen > Hoofdstraat tussen Beekstraat en Pastoor Somstraat
- Reactie gemeente: bij een afsluiting van de Hoofdstraat blijft deze wel toegankelijk voor bezorgdiensten. Hoe en op welke momenten we dit mogelijk maken werken we in de ontwerpen en het verkeersbesluit uit. Uitgangspunt is dat bevoorrading waar dat kan zo veel mogelijk via de Verbindingsweg plaatsvindt.
- Snelheidsremmende maatregel halverwege > Hoofdstraat tussen Emmastraat en Korte Kuipersweg
- Reactie gemeente: het uitgangspunt is dat we ook het deel van de Hoofdstraat, dat ook Centrumring is, verkeersveilig inrichten. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. We houden er hierbij rekening mee dat je hier goed moet kunnen oversteken.
- Snelheidsremmende maatregel einde gebied (bij Töpfer) > Hoofdstraat tussen Emmastraat en Korte Kuipersweg
- Het uitgangspunt is dat we ook het deel van de Hoofdstraat, dat ook Centrumring is, verkeersveilig inrichten. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor.
- Verbindingsweg naast Jumbo voor (doorgaand)autoverkeer afsluiten > Gildenweg of Boerrigterstraat?
- Reactie gemeente: we willen de Gildenweg open houden. De Gildenweg is een belangrijke weg om vanuit het zuiden de parkeerplaats aan de Hoofdstraat - waar de Gildenweg op aansluit - te bereiken.