Reacties participatiegroep Herinrichting Hoofdstraat Epe 28 januari 2025

Reacties, vragen en ideeën van de participatiegroep op de plannen voor het project Herinrichting Hoofdstraat Epe. Dit zijn alle reacties voor en tijdens de bijeenkomst op 28 januari 2025.

Algemene reacties (over het hele plangebied)

  • Extra verkoop door in 'rustige' tijd even te kunnen stoppen
    • Reactie gemeente: het is op dit moment tussen de Pastoor Somstraat en de Emmastraat niet mogelijk om ‘even te kunnen stoppen’. Alleen langs de Hoofdstraat tussen de Emmastraat en Korte Kuipersweg wel. In de voorgestelde voorkeursvariant blijft dat hetzelfde.
  • Auto zorgt voor extra veiligheid door 'stremming' fatbikes/scooters/elektrische fietsen
    • Reactie gemeente: in het mobiliteitsbeleid van de gemeente is vastgelegd dat we de voetganger, gevolgd door fietsers voorop stellen. Er zijn andere mogelijkheden tot het afremmen van ‘snelle fietsers’,. Hoe we dat gaan doen nemen we mee in de ontwerpen en het vervolg van de participatie.
  • Bezorgen door diverse horeca (fastfood)
    • Reactie gemeente: laden en lossen blijft mogelijk. We gaan in het vervolgtraject bekijken hoe we ook bezorghoreca mogelijk kunnen maken.
  • Auto's dragen niet bij aan beleving, veiligheid, beleving geen rijkopers
    • Reactie gemeente: de voorgestelde voorkeursvariant is in lijn met deze opmerking.
  • Als je de auto erin zou hebben, dan gaat dat ten koste van de inrichting van het centrum
    • Reactie gemeente: dat klopt. Het weren van de auto zorgt ervoor dat er meer ruimte ontstaat om het gebied echt als (aantrekkelijk) verblijfsgebied in te richten.
  • Voor wat betreft de auto. Waarom zou je autoverkeer doorlaten als er geen enkele bestemming is en er geen parkeerplaatsen zijn! Het centrum is een verblijfsgebied, daar horen geen auto's thuis
    • Reactie gemeente: de voorgestelde voorkeursvariant is in lijn met deze opmerking.
  • (Tot aan Zeeman) beleving, rustige klant blijft langer hangen
    • Reactie gemeente: de voorgestelde voorkeursvariant is in lijn met deze opmerking.
  • Gedeeltelijk eruit is prima, maar laat het centrum leven. Dit kan door verkeer beperkt toe te laten. Grotendeels is dit sluipverkeer
    • Reactie gemeente: het doel is om het centrum aantrekkelijker te maken. Het afsluiten voor doorgaand autoverkeer levert daaraan een belangrijke bijdrage. Dat geeft ook meer ruimte voor een aantrekkelijke, groene inrichting en maatregelen om ook op de rustigere momenten meer publiek te trekken. Dat nemen we mee in de verdere uitwerking van de ontwerpen.
  • Ter voorkoming van extra drukte op Centrumringweg snelheid sterk beperken. Is er een optie voor bijvoorbeeld een woonerf?
    • Reactie gemeente: een woonerf is doorgaans een gebied met een andere functie dan het centrum van Epe. Het is de vraag of dit juridisch mogelijk is. Maar het idee om de snelheid verplicht flink te beperken is wel bekeken. Hierdoor moet bij de ontwerpen echter nog steeds rekening gehouden worden met doorgaand autoverkeer waardoor er minder ruimte is voor een aantrekkelijke, groene inrichting als verblijfsgebied
  • Algemene opmerking: hoe maatregelen handhaven
    • Reactie gemeente: de uitgevoerde maatregelen moeten ten alle tijden te handhaven zijn.
  • Gedeeltelijke afsluiting doet afbreuk aan beleving. Ook onveiliger. Omrijtijden zijn niet heel groot
    • Reactie gemeente: de voorgestelde voorkeursvariant is in lijn met deze opmerking.
  • Veiligheid is groter bij drukte dan bij rust (dus winter meer verkeer is veiliger). Denk hier aan rustige momenten in de winter of bijvoorbeeld tegendraadse afsluiting in de spits
    • Reactie gemeente: als er op de rustige momenten geen autoverkeer is, zijn er minder verkeerstromen waardoor het veiliger wordt. In de ontwerpen moeten we er voor zorgen dat ook andere snelle weggebruikers, zoals scooters of e-bikes, afgeremd worden.
  • In de wintermaanden is autoverkeer mogelijk, omdat de hinder voor terrassen en winkelend publiek (vakantiegangers) niet aan de orde is. Voor de eenduidigheid is het gehele jaar afsluiten beter!
    • De voorgestelde voorkeursvariant is in lijn met deze opmerking. Een situatie die het hele jaar door - op ieder moment - hetzelfde is, is duidelijker en beter te handhaven.

Speciale aandachtspunten

  • Maak de Hoofdstraat auto vrij tussen de Emmastraat en Pastoor Somstraat. De Markt vanaf de kruising Verbindingsweg en Hoofdstraat. Totale afsluiting voor al het verkeer tussen 11.00 - 18..00 uur. Daarvoor/daarna alleen voor bevoorrading winkels/horeca. Afsluiting via 'verzinkbare palen' alleen te openen met toegangscode
    • Reactie gemeente: de voorgestelde voorkeursvariant is in lijn met deze opmerking. In de voorkeursvariant is als voorwaarde meegenomen dat laden en lossen mogelijk blijft. Hoe en wanneer nemen we mee in de verdere uitwerking van de ontwerpen en het verkeersbesluit.