Reacties participatiegroep Herinrichting Hoofdstraat centrum Epe 07 april 2025

Reacties, vragen en ideeën van de participatiegroep op de plannen voor het project Herinrichting Hoofdstraat Epe. Dit zijn alle reacties voor en tijdens de bijeenkomst op 07 april 2025.

Algemene reacties (over het hele plangebied)

  • Behalve de Hoofdstraat en het westelijke stukje Markt (horecaplein) staan we ook achter een autovrije Verbindingsweg en dito Markt-gedeelte tussen Cornelis en de Verbindingsweg. De parkeerplaats achter Robert Bos kan via een vergunninghouders-systeem worden gereserveerd voor aanwonenden en winkelpersoneel. Ook aanwonenden van de Verbindingsweg en postbushouders (achterzijde The Read Shop) kunnen via een vergunning van deze weg gebruik blijven maken.
    • Reactie gemeente: we onderschrijven de reactie dat alle bestaande parkeerterreinen ook in de toekomst bereikbaar moeten blijven. We stellen daarbij voor om geen wijzigingen in het parkeerregime mee te nemen, zodat alle parkeerterreinen ook voor iedereen op dezelfde manier toegankelijk blijven.
  • Sluit het noordelijke deel van het plangebied (vanaf de Action tot aan de Posthoorn) permanent af en pas op het zuidelijke deel (Markt) seizoensafsluiting toe. De koopstroom vindt plaats op de Hoofdstraat, niet op de Markt. Op de hoek bij de Posthoorn zit het sluipverkeer. Bevoorrading zou dan kunnen van bijvoorbeeld 07.00 tot 11.00 uur.
    • Reactie gemeente: in de voorgestelde voorkeursvariant stellen we een afsluiting van de Hoofdstraat tussen de Pastoor Somstraat en de Emmastaat en de Markt van de Verbindingsweg tot de Hoofdstraat voor. Op deze manier ontstaat voor het hele gebied een duidelijke situatie.
  • Als je alleen het stukje Hoofdstraat afsluit en niet het stukje naar de Willem Tellstraat, zit daar ruimte voor laden en lossen en ook een invalideparkeerplaats. Ook is daar nog een privéparkeerplaats.
    • Reactie gemeente: in de voorgestelde voorkeursvariant blijft de Willem Tellstraat bereikbaar via de Beekstraat. Privéparkeerplaatsen moeten altijd bereikbaar blijven en voor invalideparkeerplaatsen maken we ook in de toekomstige situatie ruimte.
  • Er moet nog een vierde variant worden toegevoegd, namelijk het zuidelijke deel standaard afsluiten en het noordelijke deel periodiek. Dit om concurrentie tegen te gaan (gelijke monniken, gelijke kappen). Als noord dicht moet, dan ook zuid.
    • Reactie gemeente: in de voorgestelde voorkeursvariant stellen we een afsluiting van de Hoofdstraat tussen de Pastoor Somstraat en de Emmastaat en de Markt van de Verbindingsweg tot de Hoofdstraat voor. Op deze manier ontstaat voor het hele gebied een duidelijke situatie.
  • De koopstromen vinden plaats in de Hoofdstraat, niet op de Markt. De Markt vervult nu een ontsluitingsfunctie, de Hoofdstraat niet. Daarvan uitgaande ligt de derde variant voor de hand en de vierde variant niet.
    • In de voorgestelde voorkeursvariant stellen we een afsluiting van de Hoofdstraat tussen de Pastoor Somstraat en de Emmastaat en de Markt van de Verbindingsweg tot de Hoofdstraat voor. Op deze manier ontstaat voor het hele gebied een duidelijke situatie.