Kiezerspas, volmacht of nieuwe stempas regelen

Een vervangende stempas, kiezerspas of volmacht nodig? Op deze pagina leest u hoe dat werkt.

Bezorging van de stempas

Uiterlijk 15 oktober 2025 ontvangt u de stempas op uw huisadres. Om te kunnen stemmen, hebt u een stempas en een identiteitsbewijs nodig. Als u in de weken voor de verkiezingen verhuist, dan kan het zijn dat u nog in uw vorige woongemeente moet stemmen. Het adres waarop u op dag van kandidaatstelling (15 september 2025) officieel staat ingeschreven, bepaalt waar u kunt stemmen.

Als u zelf niet kunt stemmen (stemmen bij volmacht)

Als u niet zelf kunt stemmen, bijvoorbeeld door werk, ziekte of vakantie, dan kunt u een andere kiezer machtigen dit voor u te doen. Een gemachtigde kan voor maximaal 2 andere personen stemmen.

U kunt op 3 manieren iemand vragen om voor u te stemmen:

  • online
  • via uw stempas (onderhandse volmacht)
  • via een machtigingsformulier (schriftelijke volmacht)

Uw volmacht online regelen

Volmacht online regelen

Iemand machtigen via de stempas (onderhandse volmacht)

Iemand machtigen via de stempas kunt u bijvoorbeeld doen als u ziek bent op de dag dat u wilt stemmen. U mag zelf kiezen wie u machtigt. De persoon die voor u stemt (de gemachtigde) moet:

  • kiesgerechtigd zijn
  • in dezelfde gemeente als u wonen. Als de persoon die voor u stemt (de gemachtigde) niet in uw gemeente woont dan kunt u een machtigingsformulier invullen (zie onder 'schriftelijke volmacht')
  • uw stem tegelijk met de eigen stem uitbrengen.

Stappenplan onderhandse volmacht

  1. Vul de achterkant van de stempas in en laat de stempas ondertekenen door degene die voor u gaat stemmen.
  2. Geef de stempas aan degene die voor u gaat stemmen. Het is dan een volmachtbewijs geworden.
  3. U geeft een kopie van een geldig identiteitsbewijs aan degene die voor u gaat stemmen. Dit mag ook een goed leesbare foto van uw identiteitsbewijs op een mobiele telefoon of tablet zijn. Degene die voor u gaat stemmen moet dit aan de voorzitter van het stembureau laten zien.
  4. Het omzetten van een stempas in een volmachtbewijs kan tot en met de dag van de stemming.
  5. U kunt deze volmacht wel intrekken en zelf uw stem uitbrengen.

Schriftelijke volmacht

Met een schriftelijke volmacht kunt u iemand uit dezelfde gemeente of een andere gemeente machtigen om voor u te stemmen. Een schriftelijke volmacht kunt u bijvoorbeeld gebruiken als:

  • u op de dag dat u kan stemmen niet in de gemeente bent. Bijvoorbeeld omdat u op vakantie bent of vanwege uw werk in het buitenland zit
  • u geen kopie van uw identiteitsbewijs mee kan geven. Bijvoorbeeld omdat uw identiteitsbewijs langer dan 5 jaar verlopen is en u niet meer op tijd een nieuw identiteitsbewijs kunt aanvragen.

De persoon die voor u stemt (de gemachtigde) moet:

  • kiesgerechtigd zijn
  • uw stem tegelijk met zijn eigen stem uitbrengen.

Stappenplan schriftelijke volmacht

  1. U en de persoon die voor u gaat stemmen (de gemachtigde) vullen het formulier Verzoek volmacht in.
  2. Mail het ingevulde formulier naar verkiezingen@epe.nl of stuur het per post naar de gemeente. Het formulier moet uiterlijk vrijdag 24 oktober bij de gemeente binnen zijn.
  3. De gemachtigde (degene die voor u gaat stemmen) ontvangt een volmachtbewijs als wij het verzoek toewijzen.
  4. U kunt deze volmacht niet intrekken en zelf niet meer stemmen.
  5. De gemachtigde neemt het schriftelijke volmachtbewijs mee naar het stembureau. U hoeft geen kopie van uw identiteitsbewijs mee te geven aan de gemachtigde.

Stemmen in een andere gemeente (kiezerspas)

Met de kiezerspas kunt u stemmen in een andere gemeente dan waar u woont.

Uw kiezerspas online aanvragen

Een kiezerspas online aanvragen kan van 15 oktober tot en met 24 oktober 2025.

Kiezerspas online aanvragen

Mondelinge aanvraag kiezerspas

U kunt ook persoonlijk een kiezerspas aanvragen aan de balie van het gemeentehuis. U vraagt de kiezerspas aan in de gemeente waar u staat ingeschreven. Neem hiervoor uw stempas en een geldig identiteitsbewijs mee. Dit kan tot dinsdag 28 oktober 2025 om 12.00 uur.

Geen stempas ontvangen of stempas kwijt

Hebt u na 15 oktober geen stempas ontvangen of bent u uw stempas kwijt of verloren? Vraag bij de gemeente waar u op 15 september 2025 woonde een vervangende stempas aan.

U kunt hiervoor een formulier ophalen bij de balie van de gemeente of downloaden op de website van de Rijksoverheid. Het formulier moet uiterlijk vrijdag 24 oktober 2025 bij de gemeente binnen zijn. 

In persoon kunt u tot 28 oktober 12.00 uur uw vervangende stempas aanvragen.

Uw nieuwe stempas online aanvragen

Stempas online aanvragen