Handelen in tweedehands spullen

Koopt u als ondernemer tweedehands spullen in? Dan wilt u erop vertrouwen dat deze spullen niet gestolen zijn. Daarom bent u verplicht om u aan te melden bij de gemeente als handelaar. Dat doet u via het Digitaal Opkopers Loket (DOL). Ook bent u verplicht een opkopersregister bij te houden.

Digitaal Opkopers Loket

Hoe het werkt

  • Via het Digitaal Opkopers Loket (DOL) meldt u zich aan als handelaar.
  • U maakt een account aan en vult uw gegevens in.
  • Uw aanmelding wordt meteen verwerkt. De gemeente en de politie krijgen hier een melding van.

Wat u moet weten

  • Het DOL en de gemeente Epe gaan zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw gegevens.
  • De gemeente bewaart uw gegevens. Deze zijn alleen toegankelijk voor bepaalde functionarissen van de gemeente en politie.

Digitaal Opkopers Register

Wat u moet weten

  • Als handelaar bent u verplicht uw aankopen te registreren in een inkoopregister. Dit kunt u online doen via het Digitaal Opkopers Register (DOR).
  • Het DOR staat direct in verbinding met de database met gestolen goederen. Hierdoor kan de politie meteen reageren als een product aangeboden wordt waarvan aangifte is gedaan.

Vragen

Hebt u vragen, stuur dan een e-mail naar veiligheid@epe.nl.