Gehandicaptenparkeerkaart

U vraagt een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Dat kan online met DigiD. Of u maakt hiervoor een afspraak in het gemeentehuis. Een keuringsarts bepaalt na medisch onderzoek of u voldoet aan de voorwaarden.

Wat u moet weten

  • U kunt de gehandicaptenparkeerkaart op twee manieren aanvragen: online via DigiD of persoonlijk op afspraak in het gemeentehuis.
  • Voor het verlengen van uw gehandicaptenparkeerkaart neemt u telefonisch contact met ons op via 14 0578 voor het maken van een afspraak.
  • Om te bepalen of u in aanmerking komt voor de gehandicaptenparkeerkaart is een medisch onderzoek nodig.
  • Aan de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart zijn kosten verbonden. Deze kosten moet u altijd betalen, ook als na de medische keuring blijkt dat u geen recht hebt op de gehandicaptenparkeerkaart.

Parkeerregels

  • U krijgt een Europese gehandicaptenparkeerkaart. Deze kaart is geldig in alle landen van de Europese Unie.
  • U moet de kaart zichtbaar in de auto leggen. De parkeerkaart staat op naam van een persoon en dus niet op kenteken.

Meenemen of toevoegen

Voor online aanvragen hebt u nodig

  • uw DigiD inlogcode
  • uw gegevens voor internetbankieren

Bij persoonlijk aanvragen op afspraak hebt u nodig

  • geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs)
  • uw bankpas of contant geld. U betaalt meteen bij de aanvraag
  • uw oude gehandicaptenkaart (bij verlenging van de gehandicaptenkaart)

Kosten

De kosten voor de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart zijn € 61,30. Deze kosten moet u altijd betalen, ook als na de medische keuring blijkt dat u geen recht hebt op de gehandicaptenparkeerkaart.