Algemene voorwaarden huur sportzalen

Algemene voorwaarden voor de huur van de gymnastieklokalen/sportzalen.

1. Definities

  • Gymnastieklokalen / sportzalen: sport-/of gymzaal in beheer bij de gemeente Epe
  • Huurder: aanvrager van huur van een gymnastieklokaal
  • Verhuurder: gemeente Epe
  • Seizoenverhuur: huurperiode die loopt van de start tot het einde van het schooljaar van de basisscholen in Epe
  • Kortdurende verhuur (incidenteel) : eenmalige huur van het gymnastieklokaal, dan wel huur van het gymnastieklokaal voor maximaal drie maanden
  • Seizoenverhuur: huurovereenkomst ondertekend door huurder en verhuurder, op de huurovereenkomst zijn deze Algemene voorwaarden van toepassing
  • Huurovereenkomst kortdurende verhuur: huurovereenkomst komt tot stand door een via de gemeentelijke website beschikbaar gesteld formulier en een schriftelijke bevestiging van de verhuurder. Op deze overeenkomst zijn deze Algemene voorwaarden van toepassing. 

2. Algemene bepalingen

2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de huur van gemeentelijke gymnastieklokalen.

2.2. Op het gebruik van de gymnastieklokalen zijn alle daarop betrekking hebbende gemeentelijke, provinciale en landelijke regelingen, verordeningen e.d. van toepassing.

2.3. In het geval waarin een bepaling in een afzonderlijke huurovereenkomst afwijkt of strijdig is met de algemene voorwaarden, dan prevaleert de bepaling uit de huurovereenkomst boven de algemene voorwaarden.

2.4. In alle gevallen waarin deze algemene voorwaarden niet voorzien, beslist de verhuurder.

2.5. Geschillen zullen uitsluitend worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waar het gymnastieklokaal is gelegen. 

3. Totstandkoming van de huurovereenkomst

3.1. De overeenkomst tot seizoenverhuur komt tot stand middels een wederzijds ondertekende huurovereenkomst via een door de huurder ingediende aanvraag voor een gymnastieklokaal met bevestiging hiervan door de verhuurder.

3.2. De overeenkomst tot kortdurende verhuur (incidenteel) komt tot stand doordat de huurder bij de aanvraag gebruik maakt van een door verhuurder (via de gemeentelijke website) ter beschikking gesteld formulier 'aanvraag voor een gymnastieklokaal'. Hierin wordt vermeld het gewenste gymnastieklokaal, de gewenste huurtijden, huurdatum en/of huurperiode en daarnaast de aard van het gebruik en/of de tak van sport.
Verhuurder vermeldt in de bevestiging in elk geval het toegewezen gymnastieklokaal of gedeelte daarvan, wat (indien van toepassing) tot het gehuurde behoort, de huurtijden, de huurdatum en/of huurperiode, de aard van het gebruik en/of de tak van sport, het huurtarief, de betalingstermijnen, en de eventueel van toepassing zijnde aanvullende voorwaarden.

4. Beëindiging van de huurovereenkomst

4.1. De huurovereenkomst geldt voor de daarin opgenomen duur en eindigt op de daarin opgenomen wijze of geldt (bij kortdurende verhuur) voor de in de bevestiging genoemde datum/periode en eindigt na de datum/periode van rechtswege zonder dat daartoe een nadere opzegging vereist is.

4.2. Na afloop van de huurovereenkomst levert de huurder het gymnastieklokaal op in dezelfde staat waarin deze verkeerde bij aanvang van het gebruik.

4.3. Indien de huurder één of meer van de uit deze huurovereenkomst of de wet voortvloeiende verplichtingen niet of niet volledig nakomt, is de verhuurder gerechtigd om de ontbinding van de huurovereenkomst te vorderen, onverminderd het recht schadevergoeding te vorderen. Huurder zal in verzuim zijn door het enkele verloop van de bepaalde termijn of het enkele feit van de overtreding, niet-nakoming of niet
behoorlijke nakoming. 

5. Huurprijs en betalingsvoorschriften

5.1. De huurprijs voor het gymnastieklokaal wordt jaarlijks vastgesteld en is te vinden op de gemeentelijke website.

5.2. Uiterlijk één (1) maand voor de datum waarop de herziene huurprijs moet ingaan stelt de verhuurder huurder hiervan in kennis.

5.3. De huurprijs wordt maandelijks achteraf in rekening worden gebracht aan de hand van de opgave in het aanvraagformulier. Tussentijdse en tijdig doorgegeven annuleringen aan verhuurder zullen verrekend worden (zie hiervoor ook bepaling 16). Betaling dient te geschieden zonder verrekening of opschorting.

5.4. De huurder verplicht zich de huurprijs tijdig, dat wil zeggen binnen dertig dagen, te
voldoen.

5.5. De verhuurder is gerechtigd bij aanvang van de huurovereenkomst een waarborgsom
te verlangen van de huurder. Deze waarborgsom kan door de verhuurder worden aangewend ter verrekening met eventueel achterstallige huurtermijnen of andersoortige (schade)vorderingen op de huurder uit hoofde van de huurovereenkomst. De huurder heeft geen recht op verrekening van enig bedrag met de waarborgsom; over de waarborgsom wordt geen rente vergoed.

5.6. Indien de huurprijs niet tijdig wordt voldaan, is de huurder vanaf de vervaldag van de
huurtermijn de wettelijke rente verschuldigd.

6. Aansprakelijkheid, kosten en schade

6.1. De huurder is jegens de verhuurder aansprakelijk voor alle schade toegebracht in/aan het gymnastieklokaal en/of van de daarin aanwezige (sport)inventaris, tenzij de huurder bewijst dat hem, de personen die huurder tot het gehuurde heeft toegelaten en de personen waarvoor de huurder aansprakelijk is, ter zake geen schuld treft of dat hem dienaangaande geen nalatigheid is te verwijten. 

6.2. De verhuurder is niet aansprakelijk voor de gevolgen van gebreken die hij niet kende of niet behoorde te kennen bij het aangaan van de huurovereenkomst.

6.3. Indien het gymnastieklokaal door werkzaamheden of dergelijke door de huurder niet kan worden gebruikt, zal de verhuurder de huurprijs verminderen naar evenredigheid van tijd en van het gedeelte van het gymnastieklokaal waarvan huurder verstoken zal zijn.

6.4. De verhuurder is niet aansprakelijk voor eventuele (sport)ongevallen of gevolgen van (sport)ongevallen in het gymnastieklokaal, al dan niet als gevolg van de nietnakoming zijdens huurder van diens toezicht- en veiligheidsverplichtingen. De verhuurder is evenmin aansprakelijk voor beschadiging, verwisseling, verlies of diefstal van eigendommen van de huurder, zijn leden of personen die onder verantwoordelijkheid van de huurder van het gymnastieklokaal gebruik maken of van derden die huurder heeft toegelaten; de huurder vrijwaart verhuurder voor aanspraken van derden ter zake.

6.5. De huurder wordt door de ingebruikneming van het gymnastieklokaal en de daarin aanwezige inventaris geacht deze te hebben aanvaard in de toestand waarin deze zich bevinden op het moment van ingebruikneming.

6.6. De huurder is verplicht alle schade terstond te melden bij de verhuurder. Voorafgaand aan en na afloop van het gebruik vindt door de namens de huurder met de leiding belast persoon controle plaats op eventuele beschadigingen aan het gymnastieklokaal en/of de inventaris. Indien voor de aanvang schade in of aan het gymnastieklokaal en/of inventaris wordt geconstateerd, meldt de huurder dit direct bij de verhuurder via gemeente@epe.nl. Voor schade waarvan geen kennis is gegeven aan de verhuurder, kan de laatste gebruiker c.q. huurder aansprakelijk worden gesteld.

6.7. In het geval dat de huurder zijn verplichtingen uit hoofde van deze huurovereenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt zal huurder, na ter zake door de verhuurder schriftelijk te zijn aangemaand om alsnog binnen 10 dagen zijn verplichtingen na te komen, in gebreke zijn en zal verhuurder gerechtigd zijn de huurverhouding te beëindigen, onverminderd de verplichting van de huurder tot vergoeding aan verhuurder van kosten, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke, schade en interesten. In geval van wanbetaling van de huurprijs wordt de wettelijke rente in rekening gebracht vanaf de vervaldatum en bedraagt het minimumbedrag van de buitengerechtelijke kosten 15% van het openstaande bedrag. Bij incidentele verhuur dient de betaling binnen dertig dagen na dagtekening van de rekening te zijn voldaan.

7. Gebruik en omvang van het gymnastieklokaal

7.1. Gebruik door het onderwijs van het gymnastieklokaal tijdens de schooluren heeft prioriteit. Indien het onderwijs uren claimt wordt de huurder uiterlijk twee weken van te voren hiervan op de hoogte gesteld.

7.2. Tijdens de zomervakantie van het basisonderwijs zijn de zalen gesloten.

7.3. Het gymnastieklokaal mag uitsluitend gebruikt worden voor sport- en onderwijsdoeleinden.

7.4. De huurder is minimaal 18 jaar.

7.5. Het gymnastieklokaal zal door huurder uitsluitend gedurende de overeengekomen huurperiode en overeenkomstig de in de huurovereenkomst aangegeven bestemming worden gebruikt. Het is huurder niet toegestaan de bestemming van het gymnastieklokaal zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van verhuurder te wijzigen. 

7.6. Het is huurder niet toegestaan het gymnastieklokaal zonder schriftelijke toestemming van verhuurder geheel of gedeeltelijk onder te verhuren, anderszins aan derden in gebruik te geven of de met verhuurder overeengekomen gebruikstijden met derden te ruilen.

7.7. Huurder is niet bevoegd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van verhuurder in het gymnastieklokaal eigen materiaal aan te brengen, dan wel eigen materiaal op te slaan. Met toestemming van verhuurder aangebrachte veranderingen dienen vóór het einde van de huurovereenkomst door huurder ongedaan te zijn gemaakt.

7.8. Eventuele kleed-, douche-, EHBO-ruimten behoren tot het gymnastieklokaal, deze ruimten mogen uitsluitend worden gebruikt overeenkomstig het doel waarvoor deze zijn bestemd.

7.9. Huurder heeft zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van verhuurder geen recht op toegang tot of het recht van gebruik van de niet aan hem verhuurde ruimten van het gymnastieklokaal. Eventueel aanwezige dienstruimten, technische ruimten, bergruimten, daken, goten van het gymnastieklokaal of het gebouw of het complex waarvan het gymnastieklokaal deel uitmaakt behoren niet tot het gymnastieklokaal en mogen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van verhuurder niet worden betreden.

7.10. Het gymnastieklokaal wordt verhuurd inclusief de aanwezige vrij toegankelijke inventaris, sport- en speltoestellen en sportmaterialen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

7.11. Voor zover het gymnastieklokaal wordt verhuurd inclusief de in artikel 7.10 genoemde zaken mogen genoemde zaken uitsluitend worden gebruikt voor het doel waarvoor deze zijn bestemd en dienen genoemde zaken zorgvuldig en in overeenstemming met de gebruiksvoorschriften te worden opgebouwd, gebruikt en te worden opgeborgen in de daarvoor bestemde toestelberging c.q. kasten op de gemarkeerde plekken.

7.12. Het is verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van verhuurder de in artikel 7.10 genoemde zaken uit of van het gymnastieklokaal te verwijderen en buiten het gymnastieklokaal te gebruiken.

7.13. Het op- en afbouwen, plaatsen en/of verwijderen van sport- en speeltoestellen en materialen, dient binnen de overeengekomen gebruikstijden te gebeuren.

7.14. Huurder mag bij het gebruik van het gymnastieklokaal geen hinder of overlast veroorzaken. Huurder zorgt er voor dat vanwege hem aanwezige derden dit evenmin doen.

7.15. Verhuurder kan huurder de toegang tot het gymnastieklokaal weigeren indien de huurder zich niet aan zijn betalingsverplichting heeft gehouden. Deze ontzegging kan duren totdat aan de betalingsverplichting is voldaan.

8. Verbodsbepalingen en voorschriften van orde

8.1. Het is huurder niet toegestaan op of in het gymnastieklokaal zonder voorafgaande
schriftelijke toestemming van verhuurder:

  • etenswaren en dranken of andere goederen te nuttigen of te (doen) verstrekken of te (doen) verkopen of anderszins horeca-activiteiten te verrichten;
  • eigen zaken, waaronder stands, te (doen) plaatsen;
  • vloeren hoger te (doen) belasten dan bouwtechnisch toelaatbaar is of in de huurovereenkomst is aangegeven;
  • handelingen te (doen) verrichten waardoor milieuverontreiniging optreedt of schade aan het gymnastieklokaal kan ontstaan;
  • milieugevaarlijke zaken, waaronder stankverspreidende, brandgevaarlijke of ontplofbare zaken, te gebruiken en/of in bezit te hebben;
  • (licht-)reclame, (naams-)aanduidingen, borden, aankondigingen en publicaties aan te (doen) brengen;
  • audiovisuele apparatuur, lichtinstallaties, warmwater- en verwarmingsinstallaties, automaten en andere energie verbruikende apparatuur te (doen) plaatsen en te (doen) gebruiken;
  • te roken;
  • soft- en harddrugs te gebruiken en/of in bezit te hebben;
  • gebruik te maken van nooduitgangen en/of brandblusvoorzieningen, anders dan in geval van nood;
  • nooduitgangen, vluchtwegen en brandblusvoorzieningen te blokkeren;
  • rijwielen en andere vervoermiddelen in of op het gehuurde te plaatsen en/of te gebruiken, tenzij het vervoermiddelen van mindervaliden betreft;
  • rijwielen en vervoermiddelen op andere dan de daarvoor bestemde plaatsen te stallen;
  • huisdieren tot het gymnastieklokaal toe te laten, met uitzondering van blindengeleidehonden of hulphonden van personen met lichamelijke, visuele, auditieve of andere cognitieve beperkingen. 

8.2. Verhuurder kan aan het verlenen van toestemming voor de in onderhavig artikel 8.1. genoemde activiteiten en handelingen nadere voorwaarden verbinden.

8.3. Verhuurder is bevoegd de in artikel 8.1 genoemde zaken die zonder toestemming van verhuurder in of op het gymnastieklokaal aanwezig of voorhanden zijn direct op kosten van huurder te (laten) verwijderen. 

9. Huis- en gedragsregels

9.1. Huurder is verplicht zich ordelijk te gedragen in het gymnastieklokaal en zich te houden aan de huis- en gedragsregels die in artikel 7 en artikel 8 zijn genoemd.

9.2. Verhuurder behoudt zich het recht voor deze huis- en gedragsregels aan te vullen dan wel te wijzigen, in welk geval verhuurder huurder direct zal voorzien van een afschrift van de gewijzigde huis- en gedragsregels. Door het aangaan van de huurovereenkomst verklaart huurder in te stemmen met genoemde huis- en gedragsregels.

10. Aanwijzingen en voorschriften verhuurder, overheidsinstanties en hulpverlenende diensten

10.1. Mondelinge en schriftelijke aanwijzingen van verhuurder en/of medewerkers van verhuurder en/of in opdracht van verhuurder handelende derden en aanwijzingen en voorschriften van overheidsinstanties, nutsbedrijven, de verzekeraar van verhuurder, brandweer, politie en overige hulpverlenende diensten met betrekking tot het gebruik en inrichting van het gehuurde en van de binnen- en buitenruimten, installaties en voorzieningen van het gebouw of complex waarvan het gehuurde deel uitmaakt dienen te allen tijde onverwijld en stipt te worden opgevolgd. 

10.2. Huurder zal richtlijnen, voorschriften of aanwijzingen van verhuurder, de overheid of andere bevoegde instanties ten aanzien van het (gescheiden) aanbieden van afvalstoffen nauwgezet naleven. Bij niet- of niet volledige nakoming van deze verplichting is huurder aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende financiële, strafrechtelijke en mogelijke andere consequenties.

11. Sancties niet-naleving gebruiksvoorschriften, verbodsbepalingen, huis- en gedragsregels en aanwijzingen

11.1. Voor zover huurder of de door of vanwege huurder tot het gymnastieklokaal toegelaten personen de in de artikelen 7, 8, 9 en 10 genoemde verplichtingen niet naleven, is verhuurder bevoegd hen uit het gymnastieklokaal te verwijderen en hen de toegang tot het gymnastieklokaal te ontzeggen.

11.2. Huurder is verplicht eventuele kosten die voortvloeien uit een schending van de in artikel 7, 8, 9 en 10 genoemde verplichtingen, alsmede eventuele boetes en dwangsommen die verhuurder door de in artikel 10 genoemde overheidsinstanties en hulpverlenende diensten worden opgelegd integraal te voldoen. 

12. Veiligheid en calamiteiten

12.1. De huurder draagt er zorg voor dat de activiteiten in het gymnastieklokaal onder gekwalificeerde leiding plaatsvinden. Het gebruik van gymtoestellen of-hulpmiddelen is slechts toegestaan onder leiding of toezicht van personen, die daartoe bevoegd geacht worden blijkens hun specifieke opleiding, ervaring, vaardigheid en verantwoordelijkheidsgevoel. De huurder blijft verantwoordelijk voor onoordeelkundig en/of onverantwoordelijk gebruik van bedoelde gymtoestellen of - hulpmiddelen.

12.2. Verhuurder zorgt ervoor dat het gymnastieklokaal deugdelijk wordt onderhouden en
het gehuurde voldoet aan de voor het gymnastieklokaal geldende wettelijke voorschriften.

12.3. Huurder geeft ongevallen en noodsituaties alsmede schade aan het gymnastieklokaal
en/of de in het gymnastieklokaal aanwezige inventaris door aan verhuurder via email via  gemeente@epe.nl. Of telefonisch tijdens kantooruren via telefoonnummer: 14
0578
.

12.4. Verhuurder is te allen tijde bevoegd de activiteiten in het gehuurde te onderbreken
indien dit naar zijn oordeel voorde veiligheid van de gebruikers van het gehuurde c.q.
deelnemers aan de betreffende activiteiten noodzakelijk is of wanneer een calamiteit
de verhuurder noodzaakt om het gehuurde ter beschikking te stellen voor andere
doeleinden (bijv. slachtofferopvang in geval van inwerkingtreding rampenplan).

12.5. Verhuurder zorgt voor de aanwezigheid van EHBO-materialen die zijn toegerust op
het reguliere gebruik van het gehuurde. Huurder draagt zorg voor het juiste gebruik
ervan.

13. Sport- en speeltoestellen en sportmaterialen

13.1. Verhuurder is verantwoordelijk voor een deugdelijk onderhoud aan sport- en speeltoestellen en sportmaterialen en zorgt ervoor dat gebreken aan deze toestellen en materialen zo spoedig mogelijk worden hersteld. Voor zover genoemde gebreken niet direct kunnen worden hersteld, zorgt verhuurder er voor dat duidelijk wordt aangegeven dat het betreffende sport- en speeltoestel of sportmateriaal buiten gebruik is en dat maatregelen worden getroffen die een gebruik daarvan verhinderen.

13.2. Zo nodig verstrekt verhuurder op verzoek van huurder de bij de sport- en speeltoestellen en sportmaterialen behorende gebruiksvoorschriften en/of mondelinge instructies met betrekking tot het gebruik van de sport- en speeltoestellen en sportmaterialen.

13.3. Huurder dient de sport- en speeltoestellen en sportmaterialen uitsluitend te gebruiken voor het doel waarvoor deze zijn bestemd of in gebruik zijn gegeven. Huurder dient deze toestellen en materialen zorgvuldig en in overeenstemming met de gebruiksvoorschriften te gebruiken. Deze dienen te worden opgeborgen op de daarvoor bestemde plaatsen in het gymnastieklokaal. Het is verboden knopen te leggen in de klimtouwen, ook als ze na gebruik weer worden verwijderd.

13.4. Voor zover de sport- en speeltoestellen en sportmaterialen worden gebruikt in strijd met artikel 13.3 is verhuurder niet aansprakelijk voor eventuele hieruit voortvloeiende schade van huurder en/of door of vanwege huurder tot het gymnastieklokaal toegelaten personen.

14. Hygiëne

14.1. Na elk gebruik draagt huurder zorg voor het dichtdraaien van de waterkranen en het doorspoelen van de toiletten en het droogtrekken van de doucheruimte(n) en het bezemschoon achterlaten van de kleedruimte(n).

14.2. Huurder meldt hygiënisch niet verantwoorde situaties aan de medewerkers van verhuurder.

14.3. Huurder voorkomt onnodige vervuiling en ziet toe op het ordelijk gebruik van het gymnastieklokaal door de deelnemers aan c.q. bezoekers/toeschouwers van de (sport)activiteiten.

15. Gebruik

15.1. Op de sportvloeren van de gymnastieklokalen mag uitsluitend worden gelopen op blote voeten of sportschoenen die niet buiten zijn gedragen en die geen strepen achterlaten op de sportvloer.

15.2. Het gebruik van zelf meegebrachte (sport)toestellen en sportattributen, zoals ballen en dergelijke, is alleen toegestaan in overleg met verhuurder.

15.3. Huurder controleert vóór zijn vertrek of alle onder zijn verantwoordelijkheid vallende deelnemers aan de (sport)activiteiten en eventuele bezoekers het gymnastieklokaal hebben verlaten.

15.4. Na elk gebruik zorgt huurder voor het sluiten van de ramen en deuren van het gymnastieklokaal, het uitschakelen van de lichten en het schoon achterlaten van de gymzaal.

15.5. Eventuele kosten die verbonden zijn aan het niet of onjuist afsluiten van het gymnastieklokaal of het niet uitschakelen van de lichten of het niet schoon achterlaten van de zaal komen voor rekening van huurder.

16. Annulering gehuurde

16.1. Huurder dient tenminste twee weken van te voren aan verhuurder door te geven indien er geen gebruik wordt gemaakt van de in het aanmeldformulier opgegeven dag en tijdstip van het gehuurde. Dit kan middels een email te sturen naar e-mail: gemeente@epe.nl. Alleen tijdige annuleringen zullen achteraf verrekend worden.

17. Sleutelverhuur - gebruik

  • Alle huurders die het gymnastieklokaal huren, krijgen de beschikking over 1 sleutel. Dupliceren van deze sleutel is uitdrukkelijk verboden. Indien een extra sleutel gewenst is (slechts bij seizoensverhuur mogelijk), dient dit bij verhuurder te worden aangevraagd en kost dit 6 50,- per sleutel.
  • Bij verlies, vermissing of diefstal van de verstrekte sleutel(s) dient huurder verhuurder hiervan per omgaande in kennis te stellen via gemeente@epe.nl. Huurder zal de hiermee verband houdende kosten, zoals de kosten van vervanging van sloten, voldoen. Huurder is aansprakelijk voor de door verhuurder als gevolg van verlies, vermissing of diefstal van de sleutel te lijden schade.
  • Huurders van kortdurende (incidentele) huur kunnen bij de receptie van het gemeentehuis 1 werkdag voor de huurdatum een sleutel ophalen en deze moet de eerstvolgende werkdag weer worden ingeleverd.
  • Na beëindiging van de huurperiode wordt de sleutel terstond bij de receptie ingeleverd.
  • Zowel bij het verstrekken als inleveren van de sleutels ondertekenen ontvanger en verstrekker/ontvanger het formulier "uitgifte/retourname sleutel gymnastiekzaal".