Hulpmiddelen om mobiel te blijven

Bij zelfstandig leven hoort ook dat u zichzelf goed en makkelijk kunt verplaatsen. In huis, maar ook daarbuiten. Er zijn veel verschillende hulpmiddelen die u hiermee kunnen ondersteunen. Denk aan een rolstoel, aangepaste fiets, scootmobiel, traplift of tillift.

Wat u moet weten

  • Wij vergoeden niet alle hulpmiddelen. Soms is een hulpmiddel niet dagelijks nodig en kunt u een hulpmiddel lenen of huren. U kunt er ook voor kiezen om zelf een hulpmiddel te kopen (nieuw of tweedehands). Sommige hulpmiddelen kunt u regelen via de zorgverzekering. Een rollator wordt niet vergoed.
  • Als u tijdelijk (voor maximaal 6 maanden) een rolstoel wilt huren of lenen, dan kunt u dit via de thuiszorgwinkel regelen. Bij Vegro bijvoorbeeld. Of Medipoint. U kunt uw zorgverzekeraar vragen of u een vergoeding krijgt.
  • Hebt u langere tijd een hulpmiddel nodig? Neem contact op met de Wmo-consulenten van het Wmo-loket om uw hulpvraag te bespreken.

Eigen bijdrage

Voor een rolstoel betaalt u geen eigen bijdrage. Voor alle andere hulpmiddelen betaalt u meestal een eigen bijdrage via het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Dit bedrag is in het jaar 2024 maximaal € 20,60 per maand.

Contact met Wmo-consulent en afspraak maken

Voor vragen of het maken van een afspraak kunt u telefonisch contact opnemen met de Wmo-consulenten van het Wmo-loket. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 08.00 tot 12.30 uur via 14 0578 (toets 1).

Melding ondersteuningsvraag doen

We vinden het fijn als u eerst belt, maar u kunt uw vraag voor ondersteuning ook online doen.

Ondersteuningsvraag melden