Denk mee over de herinrichting van de Oenerweg

We gaan samen kijken naar de herinrichting van de Oenerweg van rotonde de Meent tot het Jaagpad. Het doel is een veilige weg, vooral voor fietsers.

Uw reactie en ideeën

Hebt u ideeën voor het veiliger maken van de Oenerweg, deel deze dan met ons. Dat kan nog tot 28 november 2025 09.00 uur. Gebruik hiervoor het reactieformulier. De documenten bij de plannen van de voorkeursvariant vindt u ook op deze pagina.

Bekijk de plannen (de voorkeursvariant):

Basisdocumenten:

Overige documenten:

Kunt u de documenten niet lezen? U kunt telefonisch contact opnemen met de gemeente op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur door te bellen naar 14 0578.
Of neem direct contact op met een van onze medewerkers.

Reactieformulier herinrichting Oenerweg

Uitleg vooraf

De Oenerweg is onderdeel van de regionale fietsroute tussen Oene en Epe. De route gaat ook van Oene richting Olst, via de pont over de IJssel. We willen dat meer mensen fietsen. Fietsen is gezond en goed voor het milieu. Daarom moet de weg veiliger worden gemaakt voor fietsers.

Elke dag gebruiken ongeveer 400 fietsers de Oenerweg. Ook rijden er zo'n 4.000 motorvoertuigen over de weg. Daarvan zijn ongeveer 250 vrachtwagens en grote landbouwvoertuigen. Dat is vrij veel.

Op dit moment rijdt meer dan 80% van de automobilisten te hard. Om de Oenerweg veiliger te maken, moeten auto's langzamer rijden. De gemeente vindt het belangrijk dat fietsers zich veilig voelen op deze route.

De gemeente werkt eerst aan het wegdeel van de oversteek met het Jaagpad tot aan de rotonde De Meent in Epe. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026 wordt gewerkt aan het volgende deel: de Eperweg vanaf Oene, over het Apeldoorns Kanaal, tot aan het Jaagpad.

Indeling Oenerweg

We willen de Oenerweg breder maken, zodat fietsers een veilige eigen plek krijgen. In het voorstel komt er een fietspad van 2 meter breed. Daardoor kunnen 2 fietsers wel veilig naast elkaar fietsen.

Aan beide kanten komt een verhoging van 60 centimeter. Hierdoor kunnen auto's en andere motorvoertuigen niet zomaar op het fietspad terechtkomen. Dit voelt veiliger voor fietsers. Als 2 grote voertuigen elkaar moeten passeren, kunnen ze deze verhogingen wel gebruiken.

Indeling viaduct

Op het viaduct is weinig ruimte. Er is in totaal 7,5 meter beschikbaar. Het plan is om aan beide kanten een fietspad van 1,5 meter te maken. Fietsers kunnen dan niet goed naast elkaar rijden, maar dat maakt het wel veiliger.

Voor auto's en ander verkeer komt er 3,30 meter rijbaan. Dit is breed genoeg voor landbouwvoertuigen en vrachtverkeer. Aan beide kanten van de rijbaan komt een strook van 60 centimeter met in het midden een verhoogde rand. Hierdoor voelen fietsers zich veiliger en gaan automobilisten automatisch langzamer rijden.

Verkeerslichten

Omdat het viaduct zo smal is, staan er verkeerslichten (stoplichten) in het ontwerp. Zo rijdt het verkeer om de beurt over de brug. Dit is nodig omdat automobilisten door de bolling en de lengte van het viaduct niet goed kunnen zien of er verkeer van de andere kant aankomt. De verkeerslichten maken de situatie dus veiliger en zorgen ervoor dat automobilisten minder hard rijden.

Slimme verkeerslichten

Er komen slimme verkeerslichten (ook wel i-VRI's). Ze geven groen licht als er geen verkeer van de andere kant komt. Ook kunnen ze bestuurders die harder dan 60 km/u rijden automatisch stoppen door op rood te springen.

Onderzoek naar wachttijden

Er is onderzocht hoe lang auto's moeten wachten tijdens de ochtendspits, avondspits en een druk uur buiten de spits. Dit is gedaan met verkeerstellingen van 10 juni t/m 24 juni 2024.

Er is gekeken naar:

  • Wachttijd: hoeveel seconden je moet wachten op groen licht.
  • Wachtrij: hoeveel auto's er maximaal achter elkaar staan.

Resultaten zonder voorrang voor zwaar verkeer

Ochtendspits (7.00–9.00 uur):

  • Gemiddelde wachttijd: 8–11 seconden
  • Wachtrij: 2 auto’s (ongeveer 10–12 meter)

Avondspits (16.00–18.00 uur):

  • Gemiddelde wachttijd: 11–12 seconden
  • Wachtrij: 2,5 tot 3,5 auto’s (ongeveer 14–20 meter)

In het filmpje (scenario 1) ziet u hoe dit werkt.

Filmpje Oenerweg scenario 1

Resultaten mét voorrang voor zwaar verkeer

Er is ook gekeken wat er gebeurt als vrachtwagens en landbouwvoertuigen voorrang krijgen bij het verkeerslicht.

Ochtendspits:

  • Wachttijd stijgt naar 14–15 seconden
  • Wachtrij: 2–3 auto's (12–18 meter)

Avondspits:

  • Wachttijd stijgt naar 14–26 seconden
  • Wachtrij: 3 tot 6 auto's (17–37 meter)

Dit komt doordat gewone auto's dan vaker moeten stoppen voor zwaar verkeer, dat meer tijd nodig heeft om te passeren.

Conclusie

Voorrang voor zwaar verkeer zorgt wel voor kortere wachttijden voor vrachtwagens, maar maakt de wachttijden voor alle andere weggebruikers veel langer. Omdat zwaar verkeer maar 3% van het totale verkeer is, werkt deze optie minder goed. Een mogelijke keuze is om zwaar verkeer buiten de spits voorrang te geven, en tijdens de spits alle verkeer gelijk te behandelen.

In het filmpje (scenario 2) ziet u hoe dit werkt.

Filmpje Oenerweg scenario 2

Kruispunt Oenerweg - Oude Oenerweg

Op de plekken waar de Oude Oenerweg 2 keer de Oenerweg kruist, komen verhoogde gedeelten in de weg. Deze kruisingen zijn plekken met een groter risico op ongelukken. Door de verhogingen moeten automobilisten langzamer rijden. Hierdoor worden beide kruisingen en de hele Oenerweg veiliger voor iedereen.

Oversteek Jaagpad

Veel mensen vinden de oversteek bij het Jaagpad niet veilig. De weg is nu onduidelijk: kunnen 2 auto's elkaar wel of niet passeren? Voor fietsers is het ook niet duidelijk waar ze precies moeten oversteken. Daarnaast is er bijna geen ruimte om te wachten.

Het voorstel is om de rijbaan smaller te maken, naar 3,70 meter. In het nieuwe ontwerp krijgen fietsers meer rust en ruimte om veilig over te steken. Een landbouwvoertuig van maximaal 3,50 meter kan er nog wel langs. Twee auto's kunnen niet tegelijk rijden en moeten op elkaar wachten. Daardoor gaan automobilisten waarschijnlijk langzamer rijden.